07:04
23 kwiecień 2024
wtorek

Północna.tv

Ty też masz swój głos!

ZDA(e)RZENIA Sztuki - nowy cykl wykładów w IKM

Zamieszczono dnia pt., 2012-10-12 22:28

Zachęcamy do udziału we wtorkowych, comiesięcznych wykładach Huberta Bilewicza w IKM, podczas których będzie omawiał współczesną sztukę tworzoną w Gdańsku, dla Gdańska czy przez gdańskich artystów i artystki przez pryzmat nieoczywistych i często ostrych zestawień - różnych faktów artystycznych, rozmaitych osobowości twórczych, odmiennych realizacji artystycznych.

Plan wykładów:

Miasto sztuki - 9 października, godz. 19.00-20.30, Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40

Dylematy zaangażowania (Szkoła sopocka: Dzierżyński na placu Bankowym vs. Niegoda: Nie męcz się, Kontestator ) - 13 listopada

Sztuka i wolność (Wnuk: pomnik braterstwa w Gdyni vs. Uklański: Solidarność) - 11 grudnia

Bohaterki (Studnicki: Gertruda Wysocka vs. Szlaga: Proletariuszka Anna) - 14 stycznia

Potęga malarstwa (Potworowski vs. Wyrzykowski: Beta Nassau) - 25 lutego

Postsekularne gesty (Rumas:Termofory vs. Pęk: Technosakralizacja kościoła katolickiego) - 12 marca

Rytuały sztuki / rytuały codzienności (Wójcik: Obieranie ziemniaków vs. Katarzyna Józefowicz: Dywany, Miasto, Habitat) - 16 kwietnia

Dzieje grzechu (Nieznalska: Pasja vs.Fojtuch: Zło-dzieje) - 14 maja

Polonia (pawilony polskie na Biennale Architektury w Wenecji: 2004 - Jacek Dominiczak, Dominik Lejman vs. 2012 - Katarzyna Krakowiak) - 11 czerwca

Idea:

ZDA(e)RZENIA SZTUKI

Sztuka zdarza się wszędzie: świątynie, muzea, galerie, ulice… To tu, to tam coś się dzieje w świecie sztuki… Tu i teraz; wczoraj bądź jutro; daleko i blisko; w Gdańsku, Warszawie czy Nowym Jorku. Wydarzenia artystyczne: artefakty, realizacje, projekty, wystawy… wyznaczają obszar, rytm i tempo art worldu. Terytorium sztuki wydaje się dziś nie mieć granic; obszary jej egzystencji i aktywności zdają się dotyczyć wszystkiego i wszystkich, choć dotykają chyba jednak nielicznych… są ważne tak naprawdę tylko dla niewielu. Jej przejawy zawsze były widoczne w świecie, choć nierzadko trudno było je od razu dostrzec, zaś czasami niełatwo było na nie patrzeć. Ostatnie stulecie bogate było w niezliczone zdarzenia artystyczne, jednocześnie obfitowało również w swoiste „zderzenia” w polu sztuki: estetyk, postaw, dzieł… Istotą cyklu wykładów jest przyjrzenie się takim wybranym sytuacjom, zestawienie czasem bliskim, czasami zaś odległych realizacji. Porównywanie jest przecież podstawowym zabiegiem w akademickiej historii sztuki. Szukanie powiązań, relacji, związków, wskazywanie paraleli może ciekawić i wciągnąć! Zwłaszcza tam, gdzie są one zrazu niedostrzegalne bądź pozornie niewspółmierne. Zderzanie ze sobą różnych faktów artystycznych, rozmaitych osobowości twórczych, odmiennych realizacji dynamizuje i tak będący w nieustannym ruchu współczesny świat sztuki oraz pole aktualnej historii sztuki. Zderzenia generować mogą dodatkową energię, stymulować do twórczego patrzenia. Chciałbym spojrzeć na współczesną sztukę tworzona w Gdańsku bądź dla Gdańska czy choćby przez gdańskich artystów i artystki przez pryzmat takich właśnie nieoczywistych i często ostrych zestawień. Obecność Gdańska na mapie współczesnej sztuki jest bowiem zarówno faktem, jak również zobowiązaniem czy wyzwaniem: dla tworzących, dla patrzących, dla uczestniczących…

Hubert Bilewicz

 

Hubert Bilewicz - ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz muzealnictwo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Odbył podyplomowe studia w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną Uniwersytetu Warszawskiego, jest także absolwentem podyplomowych studiów pedagogiki zdolności i twórczości UMK w Toruniu, gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz queer studies. Przez kilkanaście lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmował się zagadnieniami architektury XIX i pierwszej połowy XX wieku. Interesował się również pedagogiką artystyczną oraz pograniczem sztuki i edukacji. Obecnie kończy pisanie rozprawy z problematyki polskiej sztuki użytkowej i designu w XX wieku (przewód doktorski na Wydziale Historycznym UW) oraz bada środowisko tzw. szkoły sopockiej. Zajmują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Kooperuje z ogólnopolską inicjatywą środowisk kulturotwórczych Indeks 73. Jest egzaminatorem maturalnym z zakresu historii sztuki oraz zajmuje się popularyzacją sztuki. Jest członkiem Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki.